Terug naar overzicht

Prostituees als blikvanger: Picasso’s ‘Les Demoiselles d’Avignon’ door dr. Anneke Schulenberg
woensdag 5 juni 2019 / 19u-21u

03.05.2019

Prostituees als blikvanger: Picasso’s ‘Les Demoiselles d’Avignon’ door dr. Anneke Schulenberg
woensdag 5 juni 2019 / 19u-21u

In het kader van de opleiding Cultuurwetenschappen organiseert Open Universiteit – studiecentrum Hasselt de lezing Prostituees als blikvanger: Picasso’s ‘Les Demoiselles d’Avignon’ door dr. Anneke Schulenberg, 
Universitair docent aan de Open Universiteit.


De lezing vindt plaats op woensdag 5 juni 2019 van 19.00u tot 21.00u 
(Auditorium Louis Roppe, UHasselt, Oude Gevangenis, Martelarenlaan 42 in Hasselt).


De toegang is gratis.

Studenten van de opleiding Cultuurwetenschappen kunnen de lezing als activiteit inbrengen in de module Cultuurwetenschappelijk debat. 


Gelieve u in te schrijven, ten laatste op 31 mei 2019 via info@openuniversiteithasselt.be.
Vermeld ook of u een deelnamebewijs wenst (enkel voor OU studenten).


Het bracht een regelrechte shock teweeg, Pablo Picasso’s schilderij Les Demoiselles d’Avignon (1907). Zo zei George Braque: “Het leek alsof iemand kerosine had geslikt in de hoop om vuur te spuwen.” Inmiddels wordt het doek - dat door Picasso zelf oorspronkelijk Le Bordel (Het Bordeel) werd genoemd – beschouwd als een kunsthistorisch sleutelwerk. Waar kwam al die kritiek op het werk vandaan? Werd het als aanstootgevend ervaren vanwege de kubistische vormen? Kwam het door de toevoeging van de Afrikaanse maskers? Of was de afbeelding van prostituees doorslaggevend? En waarom werd dit schilderij uiteindelijk een icoon in de moderne kunst. Deze vragen zullen aan bod komen tijdens de lezing, waarbij het werk uitgebreid geanalyseerd zal worden en geplaatst zal worden in het kunsthistorische debat.


Over dr. Anneke Schulenberg:

Anneke Schulenberg studeerde Algemene Cultuurwetenschappen en Kunstgeschiedenis aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Na haar studie begon ze aan het promotieonderzoek aan dezelfde universiteit over vier gemigreerde kunstenaars (Ghada Amer, Mona Hatoum, Shirin Neshat en Shahzia Sikander) met een achtergrond in het Midden-Oosten. In dit proefschrift onderzocht ze de invloed van de migratie op hun werk. Tijdens haar promotieonderzoek was ze tevens docent Moderne en Hedendaagse Kunst aan dezelfde universiteit. Sinds 2016 werkt ze als universitair docent hedendaagse kunst aan de Open Universiteit.